Szczegółowa analiza zagadnienia celów statutowych w kontekście zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych

Zwolnienie z CIT dla organizacji pozarządowych (NGO) wiąże się ściśle z realizacją celów statutowych określonych w przepisach prawa. Choć ustawodawca przewidział preferencje podatkowe dla dochodów przeznaczonych na te cele, to w praktyce spełnienie warunków umożliwiających zwolnienie często rodzi wątpliwości interpretacyjne. Niniejszy artykuł koncentruje się na analizie wymogów dotyczących celów statutowych oraz ich zgodności z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, ilustrując problematykę przykładami z wyroków sądów administracyjnych i interpretacji indywidualnych.

1. Warunki zwolnienia z CIT – analiza art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT

Art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) stanowi, że dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – mogą być zwolnione z opodatkowania w części przeznaczonej na te cele.

Należy jednak zwrócić uwagę na właściwą interpretację tego przepisu. Jak podkreślił NSA w wyroku z dnia 3 marca 2009 r., sygn. akt II FSK 1728/07:

Nie jakikolwiek zapis statutu, ale wyłącznie mieszczący się w prawem określonych granicach właściwości i celu działania adresata prawa, stanowi cel statutowy, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Artykuł 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. stanowi o celu statutowym, a nie jego następstwach, czy też konsekwencjach. Podatkowo znaczącymi celami są więc wymienione w nim rodzaje – przedmioty działalności podatnika, a nie skutki, które mogą powodować. Czym innym jest prowadzenie danej działalności, a czym innym jej wspieranie i popieranie. Jeżeli nawet poprzez swoje działania niebędące działalnością statutową w postaci działalności oświatowej podatnik przyczyni się do powstania skutku w postaci określonego efektu oświatowego, nie będzie to implikowało uzasadnionej konstatacji, że wykonywał zgodnie z obowiązującym prawem działalność oświatową. Zapis w statucie podatnika i przeznaczanie na wskazany w nim cel dochodów nie uzasadnia jeszcze a priori zastosowania ulgi podatkowej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Artykuł 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. posługuje się pojęciem prawnym celów statutowych, nie zaś terminem celów zapisanych w statucie.

W praktyce oznacza to, że:

  • Cele statutowe muszą być zgodne z przepisami prawa: Nie wystarczy, aby cel został zapisany w statucie organizacji. Musi on mieścić się w granicach określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT i odpowiadać wymienionym w nim przedmiotom działalności, takim jak działalność naukowa, oświatowa czy dobroczynna.
  • Cel statutowy to nie to samo co jego skutek: Kluczowe znaczenie ma realizacja określonego celu, a nie uzyskanie efektu, który może wynikać z innej działalności. Przykładowo, osiągnięcie efektu edukacyjnego nie oznacza automatycznie prowadzenia działalności oświatowej, jeśli ta działalność nie jest formalnie realizowana.
  • Rozróżnienie między prowadzeniem a wspieraniem działalności: Wspieranie czy promowanie określonych działań (np. edukacji) nie jest równoznaczne z prowadzeniem działalności oświatowej sensu stricto i nie daje podstaw do zwolnienia podatkowego.

2. Jak oceniać, czy cel statutowy jest zgodny z tym wskazanym w ustawie o CIT?

Odwołał się do tego zagadnienia m.in. WSA w Olsztynie w wyroku z dnia 11 grudnia 2024 r., sygn. I SA/Ol 357/24:

Jak trafnie zauważył Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, przepisy ustawy o CIT nie definiują pojęć zawartych w art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy. Ustawa ta nie definiuje m.in. takich pojęć jak “działalność oświatowa”, “dobroczynność, “pomoc społeczna” czy “rehabilitacja zawodowa i społeczna inwalidów”. Zasadne jest zatem posłużenie się w tym przypadku regułami wykładni gramatycznej oraz systemowej. Dlatego też zasadnie organ interpretacyjny sięgnął do definicji legalnej z ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 44) oraz do definicji słownikowych w zakresie pojęć “pomoc społeczna”, “dobroczynność” i “oświata”.

Prawidłowo zatem organ zdefiniował pojęcie dobroczynności jako niesienie pomocy potrzebującym, w ślad za Słownikiem Języka Polskiego PWN, który pojęcie “dobroczynny” definiuje jako: “przynoszący korzyść lub ulgę”, “niosący pomoc potrzebującym”.

Określając również cel statutowy “pomoc społeczna”, trafnie organ odwołał się do definicji tego pojęcia dostępnej na stronie internetowej Ministra Pracy, Rodziny i Polityki Społecznej, zgodnie z którą pomoc społeczna umożliwia przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych tym, którzy nie są w stanie sami ich pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Pomoc społeczna wspiera ich w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka.

Zasadnie organ ocenił ponadto, że rehabilitacja zawodowa ma na celu ułatwienie osobie niepełnosprawnej uzyskania i utrzymania odpowiedniego zatrudnienia i awansu zawodowego poprzez umożliwienie jej korzystania z poradnictwa zawodowego, szkolenia zawodowego i pośrednictwa pracy (art. 8 ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych).

Organ wskazał też, że przez “oświatę” rozumie się:

1) proces kształcenia, upowszechniania wiedzy i kultury w społeczeństwie,

2) instytucje zajmujące się upowszechnianiem wykształcenia i kultury; też: ludzie zajmujący się taką działalnością (http://sjp.pwn.pl).

Zdaniem Sądu, powyższa definicja koreluje z przytaczaną wielokrotnie w orzecznictwie sądowym (np. wyrok NSA z 3 grudnia 2020 r., sygn. akt II FSK 2141/18, CBOSA) definicją oświaty zawartą w Nowym Słowniku Pedagogicznym (wyd. II rozszerzone, Wydawnictwo Akademickie “Żak”, Warszawa, str. 279, W. Okoń), zgodnie z którą oświata to działalność polegająca na upowszechnianiu wykształcenia ogólnego i zawodowego oraz realizowaniu zadań wychowawczych w celu zapewnienia jednostkom wszechstronnego rozwoju i pomyślnej egzystencji, a społeczeństwu więzi kulturalnych łączących jego przeszłość historyczną z teraźniejszością i budową pomyślnej przyszłości.

Biorąc pod uwagę powyższe częstym błędem organizacji pozarządowych jest zakładanie, że każde działanie np. edukacyjne automatycznie kwalifikuje się jako działalność oświatowa.

Przykład: Fundacja organizuje szkolenia, które wprawdzie przynoszą efekt edukacyjny, ale jej cel statutowy to rozwój przedsiębiorczości. Takie działanie nie spełnia wymogu działalności oświatowej.

3. Zapis w statucie nie jest wystarczający

W wyroku z dnia 12 października 2022 r., sygn. II FSK 145/20 NSA podkreślił, że kluczowe jest nie tylko wskazanie celu w statucie, ale także faktyczne przeznaczenie dochodów na jego realizację. W uzasadnieniu czytamy:

Jeżeli statut przewiduje również realizację innych celów niż wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych ‘innych celów’ nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej poza ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Przykład: Organizacja wskazuje w statucie cele kulturalne, ale część dochodów przeznacza na cele niezwiązane z kulturą, takie jak bankiety. W takiej sytuacji dochód związany z tymi wydatkami nie będzie zwolniony z CIT.

4. Weryfikacja i ostrożność – klucz do uniknięcia problemów

Aby uniknąć problemów z fiskusem:

  1. Zweryfikuj statut: Upewnij się, że cele statutowe organizacji są zgodne z ustawą o CIT.
  2. Szczegółowo analizuj wydatki: Każdy wydatek powinien być udokumentowany i jednoznacznie powiązany z celami statutowymi.
  3. Wnioskuj o interpretacje indywidualne: Jeśli istnieją jakiekolwiek wątpliwości co do kwalifikacji danego wydatku, interpretacja indywidualna zapewnia większą pewność prawną.

Podsumowanie

Zwolnienie z CIT dla organizacji pozarządowych nie jest automatyczne. Wymaga precyzyjnego spełnienia warunków ustawowych, jasnego wskazania celów w statucie oraz ich zgodności z ustawą o CIT. Jak pokazują wyroki i interpretacje, błędy w tym zakresie mogą prowadzić do utraty zwolnienia podatkowego.

Czy Państwa organizacja działa zgodnie z tymi zasadami? Jeśli pojawiły się wątpliwości, warto rozważyć konsultację prawną lub wystąpienie o interpretację indywidualną. To inwestycja, która może uchronić zarząd organizacji przed finansowymi konsekwencjami.

O autorze:

Paulina Szulc jest kwalifikowanym doradcą podatkowym i specjalistką w dziedzinie podatku dochodowego od osób prawnych. Oferuje szeroką wiedzę oraz umiejętność interpretacji przepisów prawa, co jest kluczowe w prawidłowym i terminowym wypełnianiu obowiązków podatkowych. Jest współtwórczynią kursów dotyczących opodatkowania organizacji pozarządowych, w których łączy swoją wiedzę z praktycznym podejściem do kwestii podatkowych.

Udostępnij :

Podatki

Zrozum różnice między działalnością statutową, a gospodarczą, naucz się wypełniać deklaracje CIT-8 i dowiedz się, jak optymalizować rozliczenia podatkowe.

Podatki

Dowiedz się, jak rozliczać wynagrodzenia, kiedy płacić PCC, podatek od nieruchomości czy podatek od gier hazardowych. Zyskaj pewność w zarządzaniu obowiązkami podatkowymi swojej organizacji.

Podatki

Poznaj zasady rejestracji VAT, stosowania zwolnień, a także dowiedz się, jak poprawnie rozpoznawać dotacje i składki członkowskie oraz stosować współczynnik i prewspółczynnik.

Skontaktuj się z nami

Bezpłatna konsultacja

Masz pytania dotyczące księgowości, prawa, dotacji, czy zakładania organizacji non-profit? Skontaktuj się z nami, a nasz zespół prawników, doradców podatkowych i księgowych pomoże Ci znaleźć najlepsze rozwiązania.

Wypełnij formularz zapytania, aby umówić się na rozmowę lub uzyskać odpowiedzi na nurtujące Cię kwestie. Oferujemy wsparcie dla organizacji pozarządowych na każdym etapie ich działalności – od zakładania NGO, przez rozliczanie dotacji, aż po codzienną obsługę finansową i prawną.

Wypełnij formularz