Od 1 stycznia 2025 roku wchodzą w życie istotne zmiany w przepisach dotyczących podatku od nieruchomości, które mogą wpłynąć na funkcjonowanie organizacji pozarządowych. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich.
1. Nowe definicje budynku i budowli
W celu zwiększenia precyzji przepisów, ustawodawca wprowadził autonomiczne definicje pojęć “budynek” i “budowla” na potrzeby podatku od nieruchomości, niezależnie od definicji zawartych w prawie budowlanym. Zmiana ta ma na celu wyeliminowanie dotychczasowych niejasności interpretacyjnych.
Budynek
Obiekt wzniesiony w wyniku robót budowlanych, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem, trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiadający fundamenty i dach. Wyłączone są obiekty, w których gromadzone są materiały sypkie, ciekłe lub gazowe, a ich podstawowym parametrem technicznym jest pojemność.
Budowla
a) obiekt niebędący budynkiem, wymieniony w załączniku nr 4 do ustawy, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem,
b) elektrownię wiatrową, elektrownię jądrową i elektrownię fotowoltaiczną, biogazownię, biogazownię rolniczą, magazyn energii, kocioł, piec przemysłowy, kolej linową, wyciąg narciarski oraz skocznię, w części niebędącej budynkiem – wyłącznie w zakresie ich części budowlanych,
c) urządzenie budowlane – przyłącze oraz urządzenie instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków oraz inne urządzenie techniczne, bezpośrednio związane z budynkiem lub obiektem, o którym mowa w lit. a, niezbędne do ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem,
d) urządzenie techniczne inne niż wymienione w lit. a–c – wyłącznie w zakresie jego części budowlanych,
e) fundamenty pod maszyny oraz pod urządzenia techniczne, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową
– wzniesione w wyniku robót budowlanych, także w przypadku, gdy stanowią część obiektu niewymienionego w ustawie.
Przykład: Fundacja organizująca wydarzenia kulturalne korzysta z hal namiotowych jako tymczasowych miejsc spotkań.
Kwalifikacja: Hale namiotowe co do zasady mogą być uznane za budynki, ale muszą być trwale związane z gruntem (np. za pomocą kotew) i posiadać fundamenty (kostka brukowa to nie fundament!). W przeciwnym razie mogą być uznane jako budowle.
Przykład 2: Stowarzyszenie prowadzące schronisko dla zwierząt posiada wiaty służące jako schronienie dla podopiecznych.
Kwalifikacja: Jeśli wiata spełnia kryteria budynku tj. trwałego związania z gruntem, posiadania przegród budowlanych (nie muszą być pełne ściany!), fundamentów oraz dachu – może być uznana za budynek. Jeśli choć jeden warunek nie jest spełniony, należy zakwalifikować obiekt jako budowlę.
2. Wydłużenie terminu na złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości
W 2025 roku podatnicy, w tym organizacje pozarządowe, mogą skorzystać z wydłużonego terminu na złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości (DN-1) za rok 2025 – do 31 marca 2025 roku. Aby skorzystać z tego uprawnienia, należy:
- Do 31 stycznia 2025 roku złożyć do właściwego organu podatkowego pisemne zawiadomienie o zamiarze skorzystania z wydłużonego terminu, zawierające:
- Nazwę organu podatkowego,
- Nazwę podatnika, adres siedziby oraz identyfikator podatkowy,
- Oświadczenie o skorzystaniu z uprawnienia do złożenia deklaracji do 31 marca 2025 roku.
- Wpłacić miesięczne raty podatku od nieruchomości za styczeń, luty i marzec 2025 roku w terminach odpowiednio do 31 stycznia, 15 lutego i 15 marca 2025 roku, w wysokości odpowiadającej średniej miesięcznej kwocie należnego podatku za 2024 rok.
Co jeśli…
- Jeśli wpłacony podatek będzie za niski niż wynikający z deklaracji złożonej na 2025 r. kwotę podatku należy dopłacić w terminie do 31 marca 2025 r.
- Jeśli wpłacony podatek będzie za wysoki to będzie go można zaliczyć na poczet zobowiązań podatkowych lub wnioskować o zwrot.
3. Rekomendacje dla organizacji pozarządowych
Organizacje pozarządowe jak najszybciej powinny:
- Dokładnie zapoznać się z nowymi definicjami budynku i budowli oraz ocenić, czy posiadane nieruchomości są prawidłowo sklasyfikowane.
- Jeśli planują skorzystać z wydłużonego terminu na złożenie deklaracji, przygotować i złożyć odpowiednie zawiadomienie do organu podatkowego oraz dokonać wymaganych wpłat rat podatku w określonych terminach.
- Przeanalizować, czy możliwe jest zastosowanie dostępnych zwolnień podatkowych i odpowiednio odzwierciedlić je w załączniku do składanej deklaracji.
Zmiany w przepisach podatkowych to doskonała okazja na gruntowny przegląd posiadanych nieruchomości i ich klasyfikacji pod kątem nowych definicji budynku i budowli. Organizacje pozarządowe mogą skorzystać z wydłużonego terminu na złożenie deklaracji, aby przeprowadzić szczegółową analizę oraz zaktualizować dokumentację i tym samym upewnić się, że ich rozliczenia będą zgodne z wymaganiami aktualnych przepisów.

Paulina Szulc jest kwalifikowanym doradcą podatkowym i specjalistką w dziedzinie podatku dochodowego od osób prawnych. Oferuje szeroką wiedzę oraz umiejętność interpretacji przepisów prawa, co jest kluczowe w prawidłowym i terminowym wypełnianiu obowiązków podatkowych. Jest współtwórczynią kursów dotyczących opodatkowania organizacji pozarządowych, w których łączy swoją wiedzę z praktycznym podejściem do kwestii podatkowych.